HET FESTIVAL

Keti Koti Festival is gratis toegankelijk voor iedereen

BIGI SPIKRI
OPTOCHT

Een gezellige en kleurrijke optocht in traditionele kledij om de afschaffing van de slavernij te herdenken & vieren” Route: Waterlooplein – Oosterpark Herdenking direct erna.

TIJD: 11:00 – 12:00

LOCATIE: Waterlooplein – oosterpark

1 JULI
HERDENKING

Op 1 juli herdenken we de afschaffing van de slavernij in Suriname & de Nederlandse Antillen (1 juli 1863)
Slavernij monument – Oosterpark

TIJD: 13:00 – 14:30

LOCATIE: Oosterpark Amsterdam

VIEREN KETI KOTI
FESTIVAL

Na de herdenking vieren we de afschaffing van de slavernij in Suriname & de Nederlandse Antillen (1 juli 1863) Museumplein verschillende podia

TIJD: 13:00 – 23:00

 

LOCATIE: MUSEUMPLEIN Amsterdam

WAT IS KETI KOTI?

Keti Koti, een Surinaams begrip, betekent ‘Verbroken Ketenen’. Het symboliseert de afschaffing van de slavernij op 1 juli 1863 in de toenmalige koloniën Suriname en de Nederlandse Antillen en daarmee de afsluiting van een zwarte periode in de Nederlandse geschiedenis.

De afgelopen decennia hebben diverse mensen en groepen, m.n. met een Afro-Surinaamse, Nederlandse en Antilliaanse achtergrond op verschillende schaal zich bezig gehouden met de herdenking en de viering van de afschaffing van de slavernij.

Zowel de oprichting van het instituut NiNsee, het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis, als de oprichting van herdenkingsmonumenten, waaronder het Nationaal Monument Slavernijverleden in het Oosterpark, zijn directe resultaten van deze inspanningen.

WAAROM EEN FESTIVAL?

Met het jaarlijkse Keti Koti Festival op 1 juli staan wij stil bij het verleden en kijken vooruit naar de toekomst, en vieren vrijheid, gelijkheid en verbondenheid. Verbreding van kennis, verdieping van inzicht moet leiden tot een bundeling van krachten voor een gezamenlijke toekomst.

Het Keti Koti Festival moet een nieuwe impuls geven aan de herdenkingen, rites en feesten die, soms jarenlang weggemoffeld zijn in buurthuizen en achteraf barretjes.
Het festival moet al deze initiatieven van alle betrokken groeperingen bijeenbrengen tot één gezamenlijk gedragen evenement.
Het is de bedoeling te komen tot een herdenking en een viering met een festival dat niet alleen de direct betrokkenen maar uiteindelijk alle Nederlanders van iedere culturele achtergrond zal moeten aanspreken.

Waarom het slavernijverleden herdenken?

Zeg mij, wie is je vader, wie is je moeder?’ is niet zomaar de beginvraag van de interviews van Jörgen Raymann als Tante Es met haar gasten. Niemand kan zonder geschiedenis, niet om de dingen goed te praten maar om te begrijpen waarom je doet wat je doet.

De samenstelling van de Nederlandse samenleving is het resultaat van gebeurtenissen uit onze geschiedenis. Slavenhandel en slavernij zijn onderdelen van deze geschiedenis. Terecht dat hiervoor en voor de Nederlandse rol hierin, in de laatste jaren meer erkenning komt. Sinds 2007 is het slavernijverleden één van de 50 vensters uit de canon van de Nederlandse geschiedenis geworden welke wordt onderwezen op de lagere scholen.

In Nederland wonen momenteel ruim 345.000 mensen met een Surinaamse en ruim 130.000 mensen met een Antilliaanse of Arubaanse achtergrond. Door gemengde huwelijken is de groep Nederlanders die een directe verbondenheid heeft met het slavernijverleden nog veel groter. Kennis en inzicht in elkaars verleden en wederzijdse erkenning van een gedeelde geschiedenis is noodzakelijk om succesvol te kunnen samenleven.